ترمووود چیست؟
از سالهای بسیار دور بشر به این مطلب پی برده بود که سوزاندن و نیم سوز کردن چوب مقاومت آن را در مقابل بسیاری از عوامل جوی در محیطهای بیرونی افزایش چشمگیر می دهد و در این راستا تحقیقات بسیار گسترده در کشور های مختلف در این زمینه آغاز شد.
کشور فنلاندبا بکارگیری روش‌های مهندسی و فراوری مناسب پس از سالها تحقیقات و آزمایش عمر و دوام چوب‌ها را افزایش داد و با  تیمار حرارتی چوب، به روش ترمو وود (THERMO WOOD) دست یافت که به شرح زیر می باشد:
فاز اول:
ابتدا چوب ها را برش داده و به اشکال مختلف در می آورند و سپس در داخل دستگاه ترمووود آنها را تا 100 و سپس 130 درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص گرما می دهند که این مطلب باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت چوب می شود.
فاز دوم:
حرارت را 180 تا 220 درجه سانتی گراد تحت همان شرایط بالا برده و در این حالت کلیه صمغ و رطوبت چوب خارج شده و به صفر نزدیک می شود و ساعتها در این دما و شرایط باقی می ماند و تمام قسمتهای چوب تا مرکز آن به رنگ قهوای روشن در می آید.
فاز سوم:
چوب آرام آرام سرد شده تا دمای آن به 100 درجه سانتی گراد برسد و سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می رسانند. در این مرحله چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 در صد می رسد . با استفاده از این روش ، عمده خصوصیات منفی چوب تقریبا از بین می روند .به دلیل دمای بالایی که چوب متحمل می شود ، زنجیره های سلولزی آن شکسته شده ، اسیدهای آن تجزیه شده و از هر گونه جانور میکروسکوپی و حشرات پاک می شود . بخش عمده رزین چوب از آن خارج می شود و آن قسمتی که باقی می ماند به شکل بلور در آمده و بی ضرر می گردد. پس از این فرایند ، چوب در مقابل سرما ، گرما ، بارندگی ، رطوبت ، حشرات و هر گونه تغییر شکل در محیط های بیرونی و داخلی مقاوم میشود.
ترمو چوب دارای ۲ روش استاندارد تولید Thermo-S و Thermo-D می باشد
ترمو چوب به دو رده (CLASS ) استاندارد در تولید تقسیم بندی می گردد:

                  
            CLASS THERMO-S             CLASS THERMO-D   

CLASS THERMO-S  (حرف S در Thermo-S مخفف کلمه Stability یا پایداری است)
در این روش چوب تا 180 درجه سانتی گراد گرما می بیند و مقاومت آن بالا رفته و معمولا برای محیطهای داخلی به کار می رود و STABILITY چوب افزایش پیدا کرده و در مقابل تغییرات ابعادی، ثبات پیدا می کند.محصولات این روش ، بین ۶ الی ۸ درصد بسته به میزان رطوبت محیط ، تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت . گونه های سوزنی این محصولات برای استفاده در اجزای داخل ساختمان ، اتصالات در محیط خشک ، مبلمان داخل ، سونا ، اجزای درب و پنجرهو گونه های پهن برگ برای اتصالات در هر آب و هوا ، مبلمان ، کف پوش، سونا و مبلمان فضای سبز توصیه می گردند.
CLASS THERMO-D (حرف D در Thermo-D مخفف کلمه Durability یا دوام است )
در این روش چوب تا 220 درجه سانتی گراد گرما می بیند و استحکام آن در مقابل کلیه عوامل جوی بالا رفته و DURABILITY چوب افزایش یافته و برای استفاده در محیطهای خارجی و محوطه های باز بسیار مناسب می باشند.محصولات این روش، بین ۵ الی ۶ درصد بسته به میزان رطوبت محیط تغییر ابعاد یا تورم خواهند داشت . گونه های سوزنی این محصولات برای استفاده در نما و دیوار، درب های بیرونی ، پشت پنجره ، سونا ، حمام و سرویس بهداشتی ، کف پوش و مبلمان فضای سبز و گونه های پهن برگ برای تمام مصارف مشابه نوع S با رنگ تیره تر توصیه می گردند.
 
 

 ترمووود چيست؟

ترمووود چيست؟