» » مراحل انجام رنگ چوب

مراحل انجام رنگ چوب

مراحل  انجام رنگ چوب

استفاده از چوب در فضای کار و زندگی، حاصل نیاز و تمایل انسان به طبیعت و محصولات طبیعی است. لذا در انتخاب نوع رنگ چوب لازم است علاوه بر خصوصیات فنی ارایه شده توسط شرکت سازنده و تطابق آن با استانداردهای زیست محیطی و فضای زندگی انسان دقت گردد.  در این مقاله مراحل انجام رنگ کردن چوب را مورد بررسی قرار میدهیم: 

 

 

مراحل  انجام رنگ چوب

اماده سازی سطح چوب:

محل رنگ کاری باید خشک و عاری از گرد و خاک و گرد و چربی و  سنباده کشیده شده باشد.
در صورت نو بودن سطح زیر کار (عدم وجود لایه قبلی رنگ) می توان برای آماده سازی سطح از سنباده استفاده کرد.نکته مهمی که باید در این مرحله یه آن توجه کرد این است که در راستای سنباده زنی چوب این است که حتما جهت حرکت سنباده روی چوب باید در راستای الیاف چوب باشد و از هر گونه حرکت دادن سنباده در جهت عمود بر الیاف خصوصا در سنباده های شماره پایین باید اجتناب کرد.

آماده سازی رنگ چوب:

قبل از استفاده از رنگ چوب باید کاملا هم بخورد تا قسمت رنگدانه و حلال موجود در رنگ کاملا با هم مخلوط شود.بـهترین روش برای مخلوط کردن حلال و رنگدانه در قوطی رنگ، هم زدن توسط یک قطعه چوبی است.

نحوه اعمال رنگ چوب:

بعد از مرحله آماده سازی رنگ چوب می توان مقدار کمی از آن را روی سطح خشک و تمیز چوب در راستای الیاف چوب به طور کامل پخش کرد. نیازی نیست که حتما لایه ای دارای ضخامت قابل تشخیصی از رنگ چوب بر جای بماند.مقدار مناسب رنگ چوب ، میزانی است که صرفا با حرکت دادن مکررقلم روی سطح چوب به صورت لایه ای بسیار کم ضخامت پس از گذشت حدود ۱۰ دقیقه خشک شود (این زمان بسته به گونه چوب و حرارت محیط متفاوت است) این حرکت صرفا باید در راستای الیاف چوب باشد.

اعمال دست دوم رنگ چوب:

 پس از گذشت یه روز از انجام دست اول رنگ کردن چوب باید اقدام به اعمال  دست دوم کرد. اما اگر در محیط هایی که تهویه مطبوع دارند وجریان هوا دراطراف چوب وجود دارد حداقل زمان ممکن برای اعمال دست دوم رنگ کاری، ۱۲ ساعت پس از اعمال دست اول می باشد.البته در فصول گرم سال، این زمان می تواند زمانی بین ۷ تا ۱۰ ساعت باشد.
  همانطور که قبلا گفته شد سطح چوب باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشد. اجرای رنگ کاری در حرارت متعادل نتیجه بهتری خواهد داشت.سطح چوب قبل از اجرای دست دوم رنگ چوب قبل از اطمینان از خشک شدن کامل دست اول توصیه نمی گردد.
نحوه رنگ کاری دست دوم همانگونه است که در دست اول رنگ کاری توضیح داده شد.

 عملیات پولیش نهایی سطح :

 عملیات پولیش را به منظور داشتن سطحی لطیف و شفاف برروی چوب، میتوان با سنباده شماره بالاتر صرفا در راستای الیاف چوب و به صورت حرکت رفت و برگشت و بدون فشار پولیش نمود.
در صورت دسترسی نداشتن به می توان از پارچه هایی که دارای بافتی ضخیم وکرک پس نمی دهند (مثل پارچه های کتان) عملیات پولیش را انجام داد.زمانی می توان پولیش کاری  را انجام داد که حداقل ۲۴ ساعت از دست دوم رنگ کاری گذشته باشد و اطمینان حاصل شود که سطح زیر کار  کاملا خشک شده باشد.
 

 

تاریخ : 2-11-1397, 15:04

نویسنده : admin

آمار بازدید : 11760

دسته : مقالات

تگ های مطلب : رنگ چوب, چوب نما, چوب ترمو, چوب ترمووود, چوب ترموود

ساختمان سرا